Etykiety zawierające tekst pisany alfabetem Braille’a na produktach – nowy trend

Lagraf Partners

Oznakowanie produktów oraz wydruk informacji i etykiet alfabetem Braille’a staje się coraz powszechniejsze. Brajlowskie symbole w postaci wypukłych kropek stanowią nieocenione ułatwienie dla osób niewidomych. Ten nowy trend ma ponadto za zadanie zwrócić uwagę klientów firm na problemy niepełnosprawnych. Etykiety w kodzie Braille’a stanowią także inspirację dla innych przedsiębiorstw, które nie oznaczają jeszcze swoich produktów w ten sposób.

Alfabet Braille’a

Alfabet Braille’a jest systemem pisma dotykowego, składającym się z 63 znaków. Każda litera i cyfra ma swój odpowiednik w postaci stałej liczby i układu wypukłych punktów. W systemie tym wydaje się między innymi książki, czasopisma czy nuty. Tekst pisany alfabetem Braille’a zajmuje około 2,5 razy większą powierzchnię niż pismo tradycyjne – zwykły tekst napisany czcionką Arial rozmiar 12 mieszczący się na kartce A4 odpowiada 2,5 strony przetłumaczonego tekstu w języku Braille’a.

Regulacje prawne

Przestrzeń publiczna jest stale adaptowana do potrzeb osób niewidomych. Działania te mają na celu umożliwienie swobodnego funkcjonowania w społeczeństwie. Według Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 lutego 2009 r. (Dz.U. Nr 39 poz. 321 z 2009 r.) na etykietach produktów farmaceutycznych wymagane jest umieszczanie napisów w języku Braille’a. Ten sposób oznakowania jest więc powszechnie stosowany w farmacji i kosmetologii. Etykiety z brajlowskimi symbolami są także coraz częściej wykorzystywane w celu oznakowania produktów spożywczych i elektroniki.

Etykiety samoprzylepne

Szerokie zastosowanie etykiet samoprzylepnych sprawia, że są one wykorzystywane w przypadku wielu branż i produktów. Poszczególne rodzaje etykiet produkowane są z różnych surowców samoprzylepnych, z użyciem różnych rodzajów kleju. Dodatkowe uszlachetnienia służą podniesieniu atrakcyjności produktu. Można wyróżnić następujące rodzaje etykiet:

  • etykiety papierowe – ekonomiczne rozwiązanie sprawdzające się w większości branż, umożliwiające zadruk w wielu kolorach, z dodatkiem złocenia lub lakierowania,
  • etykiety foliowe – uniwersalne, wytrzymałe etykiety, doskonale sprawdzające się w wilgotnych miejscach dodatkowo narażonych na kurz i brud.

Poza podstawowymi rodzajami etykiet warto wspomnieć także o rozwiązaniach takich jak etykiety typu pell-off (wielostronne, 2-warstwowo drukowane etykiety wykonane z warstw papierowych lub z folii PP) oraz etykiety typu booklet (składane, samoprzylepne, wielostronicowe etykiety).

Etykiety z napisami Braille’a

Skuteczna identyfikacja produktu przez osoby niewidome lub niedowidzące jest możliwa jedynie dzięki niebywałej precyzji operatora wykonującego tego typu oznaczenia. Etykiety zawierające tekst w języku Braille’a można wykonać poprzez:

  • wykonanie nakładki z folii transparentnej w formie etykiety, którą następnie należy nakleić na właściwą etykietę,
  • stworzenie projektu tradycyjnej etykiety z nadrukiem oraz zaopatrzenie jej w dodatkowe punkty ułożone zgodnie z regułami alfabetu Braille’a.

Jakość produktu

Jakość i poprawność napisów umieszczanych na etykietach podlega kontroli. Można dopasować etykiety z alfabetem Braille’a do własnych potrzeb. Nowoczesna technologia umożliwia zadruk etykiet alfabetem Braille’a na różnego typu materiałach wykorzystywanych w procesie produkcji opakowań, takich jak papier czy folia, co przekłada się na bardzo szerokie możliwości ich zastosowania. Przyjazne niewidomemu odbiorcy etykiety można znaleźć na produktach codziennego użytku. W związku z nowymi trendami, oferta rynkowa obejmuje etykiety z odpornym i wytrzymałym drukiem wypukłym w różnych kolorach, w tym transparentnym. Układ graficzny tekstu pisanego alfabetem Braille’a jest zgodny z wymogami Polskiego Związku Niewidomych.

Ceny etykiet w alfabecie Braille’a

Umieszczenie informacji w alfabecie Braille’a na etykiecie np. wody mineralnej w praktyce oznacza jeden dodatkowy przebieg maszyny drukującej. Brajlowskie symbole można wytłaczać lub drukować przy użyciu specjalnej pęczniejącej farby. Pismo to jest z reguły wyceniane w zależności od ilości punktów (liter) na etykiecie. Na ostateczną cenę wpływa również rodzaj materiału na którym druk jest nanoszony, a także ilość powieleń. Z tego powodu trudno jest podać konkretną cenę. Dlatego też zachęcamy do kontaktu w celu uzyskania indywidualnej oferty na druk z alfabetem Braille’a. 

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Z przyjemnością pomożemy Ci w wyborze właściwego produktu oraz doborze technologii produkcji. Zadzwoń do nas lub napisz. Jesteśmy do Twojej dyspozycji w godzinach 8:00-16:00.