Jakich zasad musi przestrzegać producent opakowań żywności?

Lagraf Partners

Obok surowych przepisów unijnych to przede wszystkim konsumenci stawiają nowe wymagania wobec opakowań na żywność. Coraz więcej samotnych gospodarstw domowych i osób starszych, a także rosnące zapotrzebowanie na dania typu instant, zachęcają przemysł spożywczy do ponownego przemyślenia i skupienia się na bezpiecznych, trwałych i łatwych w użyciu opakowaniach. Warto więc wiedzieć, jakich zasad musi przestrzegać producent opakowań żywności?

Dlaczego odpowiednie pakowanie jedzenia ma znaczenie da konsumenta?

Życie codzienne, w tym praca, rodzina i wypoczynek, toczy się w pośpiechu, dlatego często spontanicznie decydujemy, gdzie i kiedy powinniśmy jeść, czy teraz, czy później, czy może w domu, czy w podróży. Czasami nawet zmieniamy zdanie. Dlatego wielu konsumentów uważa, że aspekt bezpieczeństwa odgrywa kluczową rolę w pakowaniu żywności.

Idealnie byłoby, gdyby opakowanie żywności można było łatwo i bezpiecznie ponownie zamknąć.

Kolejną kwestią, na którą zwraca się coraz większą uwagę, jest precyzyjne przewidywanie daty przydatności do spożycia produktu spożywczego. Jest to obszar, w którym pomocne mogą być narzędzia symulacji matematycznych, ponieważ zapewniają one maksymalną dokładność. Efektywne procesy pakowania mogą zaspokoić wymagania klientów i zapobiec psuciu się produktów.

Ochrona produktów spożywczych

Główną rolą opakowań do żywności jest ochrona produktów spożywczych przed wpływem czynników zewnętrznych i uszkodzeniem. Celem pakowania żywności jest jej przechowywanie w sposób tani, spełniający wymagania przemysłu i oczekiwania konsumentów, zapewniający bezpieczeństwo żywności i minimalizujący wpływ na środowisko naturalne. 

Opakowanie żywności może opóźnić proces psucia się produktu, zachować korzystne efekty przetwarzania, wydłużyć okres przydatności do spożycia oraz utrzymać lub podnieść jakość i bezpieczeństwo żywności. W ten sposób opakowanie zapewnia ochronę przed trzema głównymi rodzajami czynników zewnętrznych: chemicznymi, biologicznymi i fizycznymi. Wyróżniające się lub innowacyjne opakowanie może zwiększyć sprzedaż w konkurencyjnym środowisku.

Opakowanie może być zaprojektowane tak, aby poprawić wizerunek produktu i odróżnić produkt od konkurencji. Na przykład, aby zmieścić przepisy kulinarne, można zastosować większe etykiety. Opakowanie dostarcza również informacji konsumentowi. Na przykład, etykieta na opakowaniu spełnia wymagania prawne dotyczące identyfikacji produktu, wartości odżywczej, deklaracji składników, masy netto i informacji o producencie.

Dodatkowo opakowanie przekazuje ważne informacje o produkcie, takie jak instrukcja gotowania, identyfikacja marki i ceny. Wszystkie te udoskonalenia mogą mieć wpływ na utylizację odpadów.

Informacje na etykiecie

Zgodnie z prawem, na etykietach i opakowaniach żywności muszą znajdować się następujące informacje: nazwa środka spożywczego. Nazwa środka spożywczego musi być wyraźnie podana na opakowaniu i nie może wprowadzać w błąd. W przypadku braku nazwy prawnej można użyć nazwy zwyczajowej. Może to być nazwa, która stała się powszechnie rozumiana przez konsumentów i utrwaliła się z czasem. Jeżeli nazwa zwyczajowa nie istnieje lub nie jest stosowana, należy przedstawić nazwę opisową żywności. Musi ona być wystarczająco opisowa, aby informować konsumenta o prawdziwym charakterze danego środka spożywczego i umożliwić odróżnienie go od produktów, z którymi mógłby zostać pomylony. Większość produktów będzie należała do tej kategorii i będzie wymagała nazwy opisowej. Jeżeli żywność została w jakiś sposób przetworzona, proces ten musi być uwzględniony w nazwie. Żywność przetworzona to każda żywność, która została w jakiś sposób zmieniona podczas przygotowywania.

Na etykiecie należy umieścić również pojemność w netto w gramach, kilogramach, mililitrach lub litrach. Żywność stała pakowana w płynie (lub w polewie lodowej) musi mieć podaną wagę netto po odsączeniu. Ilość netto musi znajdować się na tyle blisko nazwy żywności, aby można było zobaczyć wszystkie te informacje jednocześnie. Dotyczy to również zawartości alkoholu w napojach alkoholowych. Nie musisz podawać wagi ani objętości żywności sprzedawanej na sztuki — pod warunkiem, że na opakowaniu widać wyraźnie liczbę sztuk.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Z przyjemnością pomożemy Ci w wyborze właściwego produktu oraz doborze technologii produkcji. Zadzwoń do nas lub napisz. Jesteśmy do Twojej dyspozycji w godzinach 8:00-16:00.